Keuzes maken, noodzakelijk of bijzaak?

Dan besluit je ondernemer te worden. Yes you did it! Vrijheid om je eigen koers te varen. Super leuk, spannend maar soms ook best lastig. Want wat wordt precies je aanbod? En blijft deze altijd hetzelfde of is uitbreiden een optie? En als je gaat uitbreiden met wat, wie en hoe ga je dit dan doen? Past dit uiteindelijk wel binnen je strategie en doelen of wijzigen deze mee? 


Eind 2020 begon ik hobbymatig met het restylen van meubels. Heel klein in een kamertje bij ons thuis op de eerste verdieping. Ik verloor mijzelf hier compleet in en dacht: dit wil ik beroepsmatig gaan doen! Nu twee en een halfjaar later knap ik niet alleen meubels op, maar koop ik ook vintage woonaccessoires in, maak ik zelf woonaccessoires, bouw ik een B&B en zet ik samen met mijn man een expeditie op. Totaal anders toch?

 

Deze reis is een achtbaan geweest met vele opwellingen waarbij ik ineens besloot kaarsen en zeep te gaan maken, maar ook sieraden en edelsteen hangers. Allemaal erg leuk om te doen, maar niet altijd even doordacht. Uren en centjes investeerde ik en veel leverde eigenlijk niks op. Zonde, maar ook erg leerzaam.


Heb ik spijt?

Nee, absoluut niet. Al had ik soms, achteraf gezien, dingen best vaker mogen overdenken voor het inkopen van materialen. Bijvoorbeeld de materialen voor het maken van kaarsen. Had ik mij vooraf verdiept had ik kunnen weten dat handmatig kaarsen maken een tijdrovend proces is. Daarnaast is het aanbod kaarsen erg groot en concurrerend, bijna overal kan je kaarsen kopen tegen lage prijzen die ik door het handmatige proces niet kan bieden. Zo staan er nog veel kaarsen in de schuur te wachten op een nieuw thuis ;-)

 

De keerzijde is dat ik erg veel plezier beleefd heb aan het maken van in dit voorbeeld de kaarsen. En uiteindelijk zullen ze echt wel een thuis vinden, anders brand ik ze zelf allemaal op de komende jaren zodat het geen verspilling van materiaal is!


Wat kan ik jou hieruit meegeven?

Schrijf voordat je begint met ondernemen kort voor jezelf op wat je hoofd- en subdoelen zijn, en nee ik geloof echt niet dat dit een heel uitgebreid ondernemersplan hoeft te zijn;-)! Op deze manier heb je altijd iets om je ideeën mee te meten. Iedere keer als je een nieuw idee hebt pak je deze doelen erbij. Past het nieuwe idee bij je huidige doelstellingen? En zo niet, kan het naast je huidige aanbod bestaan? Wat heb je ervoor nodig om te starten (wat is de investering) en wat verwacht je eruit te halen op korte en lange termijn? Wellicht kom je er dan wel achter dat iets wellicht gewoon een leuke hobby is, of echt een neventak van jouw bedrijf. 

Dit nadenken zorgt er uiteraard niet voor dat iets altijd een winstgevend 'succes' wordt. Wel zorgt het ervoor dat je (een klein beetje) focus houdt en niet een onbegrijpelijk groot aanbod creëert waardoor jouw (potentiële) klanten jou niet meer volgen.

 

Herken jij bovenstaande en/of heb jij nog vragen of tips? Leuk als je deze deelt via onderstaand reactie formulier! 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.